onsdag den 14. februar 2018

Opstart på Waldorf-skolen i Aalborg Øst

Min søn startede på Rudolf Steiner-skolen i Aalborg i nulte klasse i august.

Første skoledag fik vi et skoleskema udleveret. Aha, tænker man så. Så alternativt er det da heller ikke - det var som da jeg gik på kommuneskolen.

Jeg tog et billede af skemaet som var håndtegnet. Fagene hedder sådan noget som rim, remser, sang og eventyr, maling, håndarbejde og træarbejde, tegning, modellering, udeliv.

Klassen havde fået et lille, hyggeligt lokale i forbindelse med skole-fritidsordningen - det er nemlig en lille klasse. Nogle borde i børnestørrelse sat sammen så de udgjorde et stort bord, omtrent på størrelse med ét direktørskrivebord.

Her efter et halvt år er det mit indtryk at skemaet ikke bliver fulgt så nøje - aktiviterne er der godt nok, men hvornår de foregår, afhænger af hvilket humør børnene er i og årstiden.

Men de bliver skam taget alvorligt.

Min søn fortæller som regel om aktiviteterne henkastet når man spørger, men jeg er flere gange blevet imponeret.

Den første store overraskelse var fingerstrik. Hvordan det præcis foregår, ved jeg endnu ikke, men en skønne dag kommer jeg hjem fra arbejde og opdager at min kæreste igen har købt en ny håndtaske, sådan lidt i Peru-stil. Men jeg kan ikke finde noget mærke i den.

Det viser sig min søn har fingerstrikket den!

Den fortalte han lidt mere begejstret om.

Læsning er ikke på skemaet. Det kommer først senere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar